Finner du ikke frilansarbeid? Hva du kan gjøre når markedet for ditt frilansarbeidet blir mindre

av | 2. april 2020

Akkurat nå, i møte med en global pandemi fra coronavirus (COVID-19), sliter mange arbeidsgivere i en lang rekke bransjer. Dette betyr at entreprenører og frilansere er i en like prekær posisjon hvis de er avhengige av disse arbeidsgiverne for prosjekter og inntekter.

Selv om frilansarbeidets karakter inkluderer potensialet for å kunne tåle magre tider, er den nåværende situasjonen enestående. Mange frilansere kan føle seg engstelige og stressede når deres klienter tar en vent-og-se-tilnærming med COVID-19.

Nedenfor er noen strategier som hjelper deg å være fokusert og produktiv mens du håndterer situasjonen effektivt.

Ta kontakt med tidligere kunder

Din første tanke for å erstatte tapt klientarbeid kan være å begynne fra grunnen av å identifisere muligheter. En annen mulighet er å se gjennom porteføljen din for å huske kunder du jobbet med tidligere. Med denne tilnærmingen unngår du «kalde» telefonsamtaler og e-poster, ettersom du vet at de trenger dine tjenester, men har vært interessert i dem tidligere.

Hvis du har vært i virksomhet en stund, kan dette være lurt å ta en titt gjennom eldre oppdrag og e-postmeldinger for å identifisere tidligere klienter, som kanskje kan være interessert i dine tjenester.

Vurder nye inntektsstrømmer

I stedet for å tviholde på din nåværende forretningsmodell, bør du tenke på om du kan utvide tjenesteområdet. For eksempel, hvis du er en frilansskribent, kan du finne ut om det er noen tilleggstjenester du kan tilby – for eksempel kommunikasjonsrådgivning, ghostwriting eller å jobbe med sosiale medier.  

Se etter kunder som leter etter deg

Ved en krise som coronaviruset, vil noen virksomheter oppleve tilbakegang, mens andre vil vokse og bli mer ettertraktet. Vurder hvor det er behov, og tilpass dine tjenester så det imøtekommer det behovet. Hvis du ikke ser hva behovet er, ikke gjenoppfinn rattet – online jobbsider som Workspaze har identifisert arbeidsgivere som leter etter eksterne arbeidere i bestemte bransjer. Bruk tid på å se hvilke typer virksomheter som trenger hjelp akkurat nå.

Bli bevisst dine utgifter

Undersøk økonomien din og se om du kan redusere kostnader. Gå tilbake til det grunnleggende, og trim ned unødvendige medlemskap og abonnement.

Selv om det kan føles fristende å handle online mens du jobber eksternt, kan du bli mer bevisst på vanene dine og kutte ned på impulskjøpene dine. Sett et strengt budsjett for deg selv og hold deg til det til du har kundegrunnlaget for å støtte større innkjøp.

Kortsiktige løsninger

Selv om du kan være selektiv med hvilke prosjekter du tar i gode tider, kan det være lurt å utvide alternativene for betalte prosjekter i trangere tider. Det er alltid viktig å være tro mot egne verdier og etikk, særlig for å unngå «røde-flagg», klienter som ikke er riktig for deg eller som innebærer risiko. Hvis du vanligvis bare jobber med en bransje, kan du vurdere å utvide til flere.