Statisikk for fjernarbeid 2020

av | 12. april 2020

Fjernarbeid er ikke fremtidens arbeid – det er nåtiden.

Kilde: https://www.owllabs.com/blog/remote-work-statistics

Nye undersøkelsesdata avslørte at fjernarbeid er en stor fordel for ansatte. Faktisk ville 34% av  amerikanske arbeidstakerne ta et lønnskutt på opptil 5% for å kunne jobbe eksternt. Og blant de som jobber som fjernarbeidere, sier 29% at de er mer glade i jobbene sine enn arbeidere på et tradisjonelt kontor.

I tillegg har selskaper muligheten til å øke de ansattes vilje til å bli hos arbeidsgiveren og lojalitet ved å la de ansatte jobbe på avstand. Rapporten fra State of Remote Work fra 2019 fant at fjernarbeidere sier at de sannsynligvis vil være i sin nåværende jobb de neste 5 årene, 13% mer enn arbeidere som jobber på arbeidsgivers lokaler.

Før vi dykker ned i statistikken for eksternt arbeid, er det viktig å merke seg at til og med språket rundt fjernarbeid har utviklet seg drastisk de siste årene. Telecommuting har blitt til virtuelt arbeid, som senere utviklet seg til fjernarbeid eller arbeid hjemmefra. Muligheten til å bytte mellom eksterne alternativer fødte da hybridteamet. Her er en oppdatering på de nye ordene for å diskutere fleksible arbeidsalternativer og typer arbeidere.

• Bedrifter som ikke tillater eksternt arbeid: Disse selskapene krever at ansatte skal jobbe fra et eget kontor og har ikke muligheten til å jobbe eksternt.

• Fullt ut fjernarbeidende selskaper: Disse selskapene er også kjent som distribuerte selskaper, og er helt avsidesliggende uten hovedkvarter eller kontoralternativer. Ansatte ved helt avsidesliggende selskaper jobber hjemmefra, arbeidsområder eller hvor enn de måtte velge.

• Hybride selskaper: Disse selskapene tilbyr både fjernarbeid og kontoralternativer. Ansatte har muligheten til å velge å jobbe eksternt, fra et kontor eller delt arbeidsområde, eller veksle mellom de to.

• Ekstern arbeidere: De er mennesker som jobber eksternt på alle frekvenser.

• Arbeidere på stedet: De er mennesker som aldri jobber eksternt.

I rapporten State of Remote Work fra 2019 ble det undersøkt 1 202 heltidsansatte i USA mellom 22 og 65 år, for å lære mer om hvem som jobber eksternt, hvorfor de velger å jobbe eksternt og hvilke utfordringer de står overfor jobbene sine. I tillegg var ønsket å lære mer om hvordan eksternt arbeid påvirker ansattes lykke, lojalitet og hvor lenge de blir i firmaet, hvilken opplæring eksterne arbeidere får og hvordan arbeidstakere «på stedet» føler om fjernarbeid.

Det ble inkludert med data fra fjorårets Global State of Remote Work-rapport, som også hadde funn om globale trender for fjernarbeid. Her var det data fra over 3000 respondenter over seks kontinenter. Ansatte varierte fra 18 til 65 år og over flere bransjer, inkludert teknologi og markedsføring, helse og medisin, transport og mer. Det ble også samlet inn data fra andre anerkjente undersøkelsesrapporter for å legge til listen.

Fjernarbeid og telekommunikasjonsstatistikk for 2019

1. Fjernarbeidere i USA jobber eksternt 66% oftere enn det globale gjennomsnittet. (Owl Labs)

2. Fjernarbeidere tjener mer enn $ 100 000 per år, 2,2 ganger mer enn arbeidere på stedet. (Owl Labs)

3. 34% av amerikanske arbeidere ville ta et lønnskutt på opptil 5% for å kunne jobbe eksternt. (Owl Labs)

4. Fjernarbeidere sier at de er 29% mer glade i jobbene sine enn arbeidere på tradisjonelle kontorløsninger. (Owl Labs)

5. 68% av ekstern arbeidere sier at de ikke tror det å jobbe eksternt vil påvirke karriereutviklingen negativt, mens 23% sier at de frykter at det kan gjøre det. (Owl Labs)